Ruang Iklan

Selasa, 20 Mac 2012

Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong


Kolam air panas ini digemari pengunjung yang datang pada waktu malam.
Terletak di dalam sebuah bandar kecil iaitu Baling, Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong merupakan satu tarikan pelancong yang harus dikunjungi di Kedah. 

Ia bukan sahaja menawarkan pengalaman berendam di dalam kolam air panas yang luas, malah mempunyai bilik penginapan yang dilengkapi kemudahan selesa buat pengunjung.
Mereka yang bercadang melawat lokasi tersebut juga boleh merancang untuk menikmati percutian hujung minggu yang padat. Di sekitar Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong terdapat banyak lokasi pelancongan berhampiran seperti Air Terjun Lata Bukit Hijau, Air Terjun Celak, Kampung Iboi, Gua Batu Kapur, Gunung Baling dan Pemandangan Indah kawasan rawat dan rehat (R&R) Gunung Inas.

Terdapat dua pilihan keseronokan bagi pelibur yang mengunjungi destinasi popular tersebut. Kemeriahan suasana dapat dirasai di kolam air panas yang disediakan atau berendam di jeram semula jadi sambil menikmati suasana alam menghijau berlatarkan bukit-bukau di sekitar pusat rekreasi ini.


Rentas hutan

Selain menikmati rawatan air panas yang dipercayai mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan, pengunjung juga boleh meredah hutan melalui denai-denai yang lazim direntasi para pelibur yang mahukan elemen lasak.

Sebagai ganjaran aktiviti itu, mereka boleh merasai kesejukan jeram air Lata Gading dan Lata Parit. Hutan Simpan Ulu Muda sememangnya menjadi medan untuk menguji kekuatan mental dan fizikal mereka yang gemarkan aktiviti sebegitu.

Tempat ini sungguh istimewa kerana ia dibuka 24 jam, lalu menjadikan ia satu-satunya kolam air panas yang menyediakan perkhidmatan sedemikian di Malaysia. Bagi yang sudah penat berendam, calet yang dilengkapi kemudahan asas turut sedia diinap.

Pihak pengurusan menyediakan enam buah calet berhawa dingin dan lapan buat dormitori berhawa dingin. Masing-masing mempunyai kemudahan bilik mandi, tandas dan tempat membasuh. 

Calet VVIP ditawarkan pada harga RM350 untuk dua hari satu malam, manakala kadar sewa lain berharga di antara RM100 hingga RM200 untuk tempoh inap yang sama.


Sejarah

Bagi mereka yang mengetahui sejarah pembinaan kolam air panas di sini, pastinya mereka lebih teruja untuk datang melihat sendiri lokasi tersebut. 

Diriwayatkan pada suatu ketika dahulu, nenda Sultan Abdul Halim iaitu Sultan Abdul Hamid telah berkenan untuk berkunjung dan bersiram di Kolam Air Panas Kampung Ulu Legong ini.

Justeru, penduduk kampung telah bergotong-royong membina kolam berbentuk segi empat daripada simen. Bahan-bahan binaan itu telah diangkut masuk ke kawasan berkenaan menggunakan gajah.

Bagaimanapun, tentera Jepun sekitar tahun 1940-an telah menjadikan persekitaran Kampung Ulu Legong sebagai salah satu kawasan operasi tentera yang merupakan laluan masuk dari Thailand. Sekitar tahun 1970-an pula ia digunakan sebagai markas operasi tentera oleh Angkatan Tentera Malaysia untuk memburu anggota komunis.




Sumber - Horizon, Harian Kosmo






Tiada ulasan:

Iklan