Ruang Iklan

Jumaat, 31 Ogos 2012

Salam Kemerdekaan

Sambutan Hari Raya Aidilfitri masih terasa di sebalik kedatangan Hari Kemerdekaan. Antara dua sambutan perayaan Aidilfitri oleh rakan-rakan Islam dan hari kemerdekaan oleh seluruh rakyat Malaysia rasanya sambutan perayaan Aidilfitri lebih hangat terasa bagi mereka yang menggunakan Hari Kemerdekaan untuk menziarah sanak saudara.

Bagi aku, sambutan Hari Kemerdekaan amat mengecewakan apabila pemimpin negara lebih menggalakkan orangramai lelaki dan wanita berkumpul di Dataran Merdeka sambil mengibarkan bendera, ditambah pula dengan tema "Janji Tepati". Tiada seorang pemimpinpun yang menggalakkan melakukan Doa dan Sujud Syukur, apatah lagi Hari Kemerdekaan ini jatuhnya pada Hari Jumaat. 

Sebaiknya selepas solah Jumaat, umat Islam digalakkan melakukan Doa dan Sujud Syukur. Apakah Janji ditepati itu, manakala kita lupa bersyukur kehadrat Allah S.A.W. ?.

Sudah 55 tahun kita merdeka dari penjajahan British, tetapi kita masih belum bebas dari perlembagaan dan undang-undang yang mereka ciptakan dari awal penjajahan mereka. Malah kita sendiri yang melanjutkan dan mengiakan secara jelas. Apakah kita lupa mengenai hukum Allah yang sudah termaktub di dalam Al-quran ?.

Kita juga masih belum bebas dari penjenayah. Setiap hari ada sahaja berita jenayah yang berlaku.

Malah lebih mengecewakan dengan kebanjiran pendatang asing. Ke mana sahaja, ada mereka. Mereka lebih berani dan bebas dari kita. Suara mereka lebih kuat dari kita. Malah apabila berjalan atau berada diantara mereka, kita lebih kecil dan sebaliknya kita sendiri rasa kurang selesa


Selain itu, banyak kes pembunuhan, rompakan, pecah rumah dan mencuri membabitkan mereka dengan kes terbaru membabitkan penahanan lapan lelaki Bangladesh berhubung pembunuhan wanita Indonesia yang dikerat 15 bahagian di Pangsapuri Astaria, Taman Kosas, Ampang. Turut dibunuh ialah anak lelaki wanita itu.

Rumah-rumah urut pula menggunakan khidmat wanita warga asing dan apa yang membimbangkan ialah golongan belia sudah mula berjinak-jinak mengunjungi tempat ini.

Golongan ini juga terbabit dengan kegiatan kurang bermoral seperti meminta sedekah. Mereka juga membawa nilai agama dan bangsa yang kontroversial.

Kos penahanan dan menghantar mereka pulang ke negara asal juga perlu ditanggung oleh pembayar cukai.

Adakah, ini adalah kelemahan dan kegagalan Menteri kita sendiri di dalam menanggani masalah ini ?.

Apakah kita terlalu merdeka ?. Rasanya, kita cuma menyambut Kemerdekaan bersempena Pengisytiharan Kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 tetapi belum merdeka jika perkara-perkara tertulis di atas masih berlanjutan.


~ Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-55 ~



Tiada ulasan:

Iklan